Komisja żąda wstrzymania prac na Drodze Narewkowskiej!
Zgodnie z informacją uzyskaną z polskiego przedstawicielstwa w Komisji Europejskiej, w piątek 29 czerwca Komisja wezwała Ministra Środowiska do wstrzymania asfaltowania drogi Narewkowskiej do czasu wyjaśnienia zastrzeżeń odnoszących się do oceny oddziaływania tej inwestycji na przyrodę Puszczy. Działania Komisji to efekt skargi złożonej 13 czerwca 2018 r. przez Pracownię na rzecz Wszystkich Istot. Tymczasem dziś, 3 lipca Lasy Państwowe rozpoczęły prace na Drodze Narewkowskiej. Wejście w teren oznacza otwarty konflikt z Komisją Europejską.
Lasy Państwowe zachowują się, jakby były wyjęte spod prawa. Wchodząc w teren pomimo wezwania do zatrzymania prac, leśnicy potwierdzili, że są instytucją niewiarygodną i niegodną zarządzania Puszczą Białowieską. Do strat przyrodniczych dokładają ogromne straty wizerunkowe dla Polski – mówi Radosław Ślusarczyk z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot.
Na wysokości zadania stanęła natomiast Komisja Europejska, która ponownie pokazała, że Puszcza Białowieska jako światowe dziedzictwo ludzkości jest ważna dla Europy. Zareagowała w błyskawicznym tempie, by uchronić przyrodę Puszczy przed dalszą dewastacją – dodaje Ślusarczyk.
Stanowisko instytucji europejskich nie jest odosobnione. Pod petycją o zatrzymanie asfaltowania drogi Narewkowskiej do Ministra Środowiska podpisało się prawie 18 tysięcy osób. Apel do resortu środowiska złożyli także naukowcy oraz organizacje przyrodnicze. O wyjaśnienia w sprawie modernizacji drogi poprosił sam Premier Morawiecki. Protest poparła też część lokalnych mieszkańców. Jak widać Ministerstwo Środowiska i Lasy Państwowe całkowicie zlekceważyły społeczeństwo, naukowców i inne instytucje.
Przypomnijmy, że Droga Narewkowska biegnie w wyjątkowo cennym miejscu – na granicy z Białowieskim Parkiem Narodowym oraz tuż przy kilku rezerwatach przyrody. Przez wiele lat była to gruntowa droga leśna służąca turystom do dotarcia do wyjątkowych atrakcji BPN, np. do Kosego Mostu. Droga ta jest od 3 lat zamknięta dla turystów i mieszkańców. W tym czasie służyła jako wielka składnica wyciętych nielegalnie drzew. Lasy Państwowe zmodernizowały drogę przez budowę systemu odwodnienia oraz poszerzenie jezdni, wycinając w tym celu drzewa, choć zabraniała tego decyzja środowiskowa. Drogę utwardzono kruszywem.
Asfaltowa droga to zagrożenie dla cennej przyrody Puszczy. Wzrośnie na niej natężenie ruchu oraz prędkość samochodów. W wyniku negatywnego oddziaływania drogi prawie 8% obszaru Natura 2000 Puszcza Białowieska przestanie być przydatna dla wilka. Znacząco wzrośnie śmiertelność zwierząt w wyniku kolizji z pojazdami, szczególnie zagrożone będą cenne gatunki ptaków. Droga stanie się niebezpieczna także dla pieszych i poruszających się na rowerach turystów, często rodzin z małymi dziećmi.
Lasy Państwowe systemowo dewastują cenną przyrodę Puszczy, a przez to obniżają jej potencjał turystyczny, czym działają na szkodę lokalnej społeczności. Jedyną możliwością ochrony unikatowej przyrody Puszczy będącej podstawą bytu mieszkańców jest objęcie całej Puszczy Białowieskiej parkiem narodowym. Konieczna jest także reforma Lasów Państwowych. Nie ma zgody polskiego społeczeństwa na niszczenie przyrody w lasach – mówi Radosław Ślusarczyk.
Kontakt:
Radosław Ślusarczyk, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, tel. 660 538 329, [email protected]